dilluns, 16 de desembre del 2013

Tradicions



El     Pessebre


A Catalunya el pessebrisme té més de 600 anys d'història. Actualment hi ha al voltant d'un centenar d'associacions o grups que ofereixen exposicions de pessebres, 40 dels quals formen la Federació Catalana de Pessebristes. Arreu d'Europa s’anomena
Avui en dia ja està clar que el pessebrisme, com tantes altres manifestacions de cultura popular, no només té un valor religiós. El pessebrisme com a activitat d'oci té una riquesa impressionant.
És un compendi d'arts. En el procés de muntar el pessebre poden arribar a treballar-se disciplines artístiques o tècniques tan diverses com l'escultura, la pintura, el dibuix, el modelatge, la fusteria, l'electricitat, el miniaturisme, la composició o l'escenografia. Cada pessebre és una laboriosa obra d'art que el mateix pessebrista destrueix passat el Nadal.
El pessebrisme convida a observar la natura de l'entorn. "Si vols ser pessebrista has de fer-te excursionista", diem. Fa estimar els indrets del passat, fa apreciar els detalls de l'arquitectura, de la fusteria; fa estimar les tradicions; qui fa pessebre aprèn a observar les coses d'una altra manera. Els pessebres sovint ajuden a recordar com eren els pobles abans i ajuden a mantenir la memòria d'elements i de tradicions que han desaparegut.
Fer el pessebre estimula la creativitat i la capacitat de trobar solucions enginyoses als problemes. A més a més, és un bon exercici de paciència i de concentració. Tot això el converteix en una activitat ideal per distreure's de forma sana, agraïda, ja que la feina del pessebrista té una compensació molt especial, per Nadal a tothom li agrada veure pessebres.
El  primer  pessebre  vivent  que  vaig  veure  va  ser   a  Engordany  Andorra  , era  molt  jove  20  acabava  d’acabar  la carrera  i amb  el  servei  que  tots  els  llicenciades  debiem  exerci  abans  de  poder  entrar  en  el  món  del  treball  ja  que  era   necessari  la  certificació  conforme  havies  complert  aquest  treball  socil   ,  concretament jo  vaig  iniciar  el  meu  treball  Social  A  San  Pere  de  les  Puelles  una  escola  de  la  secció  Femenina  .  i  va  ser  allí  on es  va  organitzar  una  sortida   a  Andorra  i  vam  visitar  en  el méu  cas  el  pessebre  vivent.  Va  ser  molt  emotiu  i  espectacular  l’escenari  completament nevat  ,  els  cants  el  foc  esplèndit,  el  públic  seia  a  la  platea  davant  l’escenari on  actuaven  els  actors.
Desprès  mes  tard    vam  anar  amb  tota  la  família   a  la casa  que  la  meva  tieta  tenia  a  Corbera on  hi  havia  un  fet  diferencial:  el  públic es  passejava  pels  camins barrejant-se amb  les  figures  vivents,  guiats   per  una  narració  megafonia  del  text evangèlic    i  enriquit per  comentaris en  prosa  i  poesia  popular.  Més  de  200  actuants vestits  segon  els  costums hebreu i  català,  representen   per  als  visitants  diverser  escenes: L’Anunciació de  l’Angel  a  la  Verge,  els  pastors  ,  les  Bugaderes  ,  el  Naixement  a  la  Cova  , l’Anunci de  l’Angel  als  Pastors,  els  reis  ,  la
Vida  de   família  a  Natzaret,  i  per  acabar  el  recorregut  escenes  típiques  catalanes  , on  es  treballenels  oficis
Ja  desapareguts  ,  i  es  fa  cagar  el tió  davant  el  tradicional  pessebre  de  molsa.  A  més   ,  el  pessebre  vivent  no  es  mai  el  mateix,  evoluciona  cada  temporada  i  incorpora  noves  escenes  representacions  i  o  personatges
Aquesta  particularitat  ha  atret  més   de 800.000  persones  al llarg  de  quasi  cinquanta anys,  més  1.500  representacions   .  A  més  el  pessebre  no  es  mai  el mateix,  evoluciona  cada  temporada  i  incorpora  noves  escenes  construccions  i  personatges.
A banda  de  les  figures  de  les  figures d’arrel  religiosa  consubstancials al  pessebre (  Infant  Jesús  , la  Mare  de  Déu,  sant  Josep,  els  Reis  d’Orient ...) n’hi  ha   una  d’inspiració  popular  molt  lligada  a  la  tradició  pessebrística catalana,  el  caganer,  es  remunta al  segle  XVIII.  Als  pessebres  catalans,  el  caganer  hi  apareix  mig  amagat  ,  a  diferència de  la  resta  dels  personat5ges  del  pessebre,  re interpretat  i  modificat  anualment  per  par  del  figuraires.  Se’n  poden  veure   de  tota  mena   ,  i cada  vegada  més,  que  representen  personatges  de  relleu  públic,  des de   polítics  a  personatges  d’animació, passant  per  esportistes .
Aquesta  metamorfosis  anual  del  caganer  ha  esdevingut,  amb  el  temps,  un  reflex de  l’actualitat  política  econòmica   i  també  de  la  resta  del món.
I  es  aquí  on vull  mostra  la  meva  indignació   de  la  nova  figura  que  aquest  any  s’ha  introduït  de  la  figura  de  la  Verge  de  Montserrat.
Símbol  de  la  fe  i de  Catalunya .Crec  que  es  vergonyós  que  s’hagi  permès  la  sortida  d’aquesta  figura  i  no  s’ha  retirat  completament  i s’hagi  sancionat  públicament  al seu trist creador.
Aquest  és  el  reflex  que  volem  de  la  nostra  societat  actual ?   pèrdua  dels valors,  la  dignitat  i  el  respecte.

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada