JAZZ AL
DESPATX DE HITLER
de Plàcid Garcia-Planas
Què és el que explica millor la guerra? Les
ofensives de l'exèrcit afganès contra els talibans o l'ànsia dels soldats per
gravar el combat als seus mòbils Nokia? On rau la notícia?, en el fet que Bet
Furik és el poble de Cisjordània d'on han sortit més «màrtirs» o que el primer
suïcida es va esclatar a si mateix vestit amb la samarreta del Real Madrid i el
segon amb la del Barça? Què és més desconcertant?, que el pas fronterer on va
començar la Segona Guerra Mundial és avui dia una zona gai o que just el lloc
on van penjar Mussolini és, ara, un McDonald's?Plàcid Garcia-Planas, un dels
periodistes més destacats de La Vanguardia, ens relata com la paradoxa -i
paral·lelament el dolor i la malenconia- és, potser, la manera més eficaç
d'explicar l'atrocitat de les guerres actuals.
Jazz i Hitler, dos termes clarament
contraposats -el Jazz era una de les músiques prohibides del règim nazi-, i per
la il·lustració de l'Adrià Fruitós, que avança a la coberta la victòria de la
llibertat i la creació artística, però també de les minories, sobre el
fanatisme excloent.
Rere aquest missatge, doncs, s'inicia la
narració d'un viatge que travessa els Balcans -Bòsnia, Sèrbia, Montenegro,
Kosovo-, passant per Palestina, Israel i el Líban, i acabant a la teranyina de
l'Iraq, el Pakistan i l'Afganistan. I, entremig, anades i tornades -en el temps
i l'espai- a París, Londres, l'Alemanya nazi, la Itàlia feixista, i tot allò
que, provenint de la història de sempre ens pugui retornar a la realitat més
actual, probablement ja ben canviada.
L’escriptor
va d'un país a l'altre com si res -només s'hi juga la vida, de tant en
tant-, resseguint de prop el rastre que deixa cada una de les guerres i anotant
les seves cròniques en el seu bloc, una
llibreta senzilla on
queden reflectits els
sentiments d’aquelles imatges
sagnants , posant cognoms a les guerres i els conflictes d'avui en dia.
Molt més que l'excel·lent capacitat que té per detectar quin detall de la
guerra ens presentarà a cada moment -que si els mòbils amb els que els soldats
graven les batalles, els bocins d'helicòpter que en recullen els infants, les
cartes que sobrevolen a l'entorn de les bombes que no explotenI, així, anomena
tots i cadascun dels conflictes ,les mateixes guerres amb les que nosaltres
convivim a distància, des de la comoditat de la televisió i el sofà-,
identificant tots els protagonistes que pot, encara que els hagi conegut tan
sols per un instant, amb el seu nom de pila o, encara millor, el mot amb el que
se'l coneix entre els seus -més aviat és a Kandahar-, acaba fent una petita
viquipèdia de damnificats per la guerra).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada