La memòria de l'aigua
És un llibre a tres veus amb aparença de
novel·la. Però així que comences a llegir t’adones que no és una novel·la
convencional ni pel to, ni per l’estructura, ni per la intensitat narrativa que
des del primer moment t’agafa per no deixar-te. És la narració de la vida de
tres dones amb un estret vincle familiar: àvia, mare i la veu narrativa. El pas
per tres èpoques; àvia i mare del segle vint, veu narrativa encavalcada entre
finals del segle passat i l’actualitat. El que té de simple, com és explicar
com el temps i les circumstàncies perfan tres vides que són continuïtats
creuades i esqueixades per esdeveniments i personatges que, alhora, una vegada
apareixen van relligant una estructura que finalment s’aboca a l’alliberament,
ho té de complex en les reflexions de la veu narrativa. Simone de Beauvoir i
Maria Mercè Marçal atorguen les claus iniciàtiques de la veu narrativa: “la
bella història que va ser la meva vida esdevenia falsa mentre me l’anava
contant a mi mateixa”, diu Beauvoir. La memòria de l’aigua, que és el títol del
llibre, procedeix d’un vers de Maria Mercè Marçal on la vida flueix en el
transcurs final vers l’alta mar. Totes dues cites emmarquen el propòsit de
l’obra que, en tant que text literari, permet almenys dues lectures: la de la
narració novel·lística, fets i personatges, una trama que guarda sorpreses fins
el mateix final
Montse Barderi és escriptora i filòsofa,
col·laboradora en diversos mitjans de la premsa escrita. La memòria de l’aigua
és, fins avui, el seu bestsèler i també un dels llibres més venuts i llegits
des de que va sortir a els llibreries. La una narració a tres veus explica el
que no és gaire freqüent a la nostra literatura: la vida de les dones humils,
les que no han triomfat, les que han esdevingut mestresses del silenci, les del
futur incert que a cops de voluntat i de convicció en el seu propi sistema de
valors han aconseguit trencar el destí natural que les esperava. Dones de vida
grisa, supeditades a marits despòtics o
indiferents en el millor dels casos, venedores a plaça, obreres de fàbrica
cobrant sempre la meitat del sou pagat als homes, rentaplats i cambreres rere
la barra de l’establiment familiar. Dones que passaven de fregar rajoles amb
sosa a casa de l’amo i cacic del poble als asils per a pobres malaltes de misèria,
que passaven de l’hospici per a nenes pobres a fer feines diverses a la ciutat
industrialitzada dels anys quaranta i cinquanta, que passaven la primera
infantesa rodant de taula en taula a fer mans i mànigues per poder estudiar
primer el batxillerat i després una carrera universitària. Barderi ha volgut
escriure la història de dones humils “narrada amb la seva pròpia veu” i ha
aconseguit no únicament una narració de versemblances humanes i eogràfiques – canviant els noms de Bellpuig i
Sabadell, els escenaris reals del text- sinó reflectir tota una subclasse
social sovint, literàriament, oculta.
Hi ha secrets fins el mateix final, que arriba
a la nostra contemporaneïtat. Hi ha una opinió formada i manifestada sense
embuts sobre el quadre sociohistòric dels àmbits narrats i descrits. El fil
narratiu gira amb habilitat d’una veu a l’altra com qualsevol conversa familiar
entre àvia, mare i filla i totes tres es van donant pas per travar amb precisió
els nusos dels fets esdevinguts i els que se’n deriven. Hàbil i precisa en el
context narratiu, Barderi utilitza alguns dels recursos de la intertextualitat
incloent algunes frases o versos d’altri: de Maria Mercè Marçal, per exemple, i
no ens estalvia alguns passatges d’alta crueltat com ho faria Mercè Rodoreda.
La filòsofa que és hi treu el cap quan parla la Núria, la veu narrativa, per
citar Aristòtil, Kant i L’Escola d’Atenes del diví Rafael. Ha estat la veu
narrativa la que ha volgut recuperar les altre vides i els seus silencis enmig
d’una complexitat que no és altra cosa que mirar-se amb el mirall interior, els
ulls endins de la ment i dels sentiments. Tot per constuir una trama que
conclou amb la percepció, la descoberta i la vivència de l’amor madur. O la
plenitud de la maduresa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada