divendres, 21 de juny del 2019

Carta que va deixar Stefan Zweig




Carta  que  va  deixar  Stefan Zweig





Fa 70 anys, un 23 de febrer de 1942, l'escriptor d'origen vienès Stefan Zweig es va suïcidar amb la seva dona a la ciutat brasilera de Petrópolis, on tots dos van anar a parar després de l'exili obligat per les accions empreses contra la comunitat jueva pel règim nazi.

La seva agudesa i el seu talent es van conjugar per crear una de les obres més prolífiques de la llengua alemanya, destacant especialment en la novel·la i la biografia, explorant amb aquest últim gènere a les més variades personalitats, de Fouché, "el geni tenebrós", a Magallanes, Dostoievski, Freud i moltes altres figures decisives de l'esdevenir històric.

Abans de morir l'escriptor es va acostar als directius de la Biblioteca Nacional d'Israel per llegar a la institució el seu arxiu i els seus objectes personals. I és precisament l'Arxiu Stefan Zweig d'on prové aquest que seria l'últim text concebut i executat per l'autor.

"Cada dia he après a estimar més aquest país i voldria no haver hagut de reconstruir la meva vida en un altre lloc després que el món de la meva pròpia llengua es va enfonsar i es va perdre per a mi, i la meva pàtria espiritual, Europa, es va destruir a si mateixa.

"Però per començar tot de nou un home de 60 anys necessita poders especials i el meu propi poder s'ha desgastat després d'anys de vagar sense seient. Per això prefereixo acabar la meva vida en el moment adequat, just, com un home per a qui el seu treball cultural va ser sempre la més pura de les seves alegries i també la seva llibertat personal -la més preciosa de les possessions en aquest món.

"Deixo salutacions per a tots els meus amics: potser ells visquin per veure l'alba després d'aquesta llarga nit. Jo, més impacient, em vaig abans que ells ".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada